De Marketing Machine om een Constante Stroom Klanten te realiseren!
06 oktober 2016 

De Marketing Machine om een Constante Stroom Klanten te realiseren!

Marketing is al meer dan 20 jaar mijn vak. Er is megaveel veranderd in die tijd. Marketing is zowel wetenschap als kunst, zeker nu online business automation technieken oprukken.

Ik volg veel succesvolle (online) ondernemers die een business bouwen van 6 of 7 cijfers per jaar. Hoe doen ze dat nou? En wat is het verschil tussen het bouwen van een 6 of 7 cijferige business?

Het verschil zit hem NIET in wat jij denkt.

  • Het zit hem NIET in het product/de dienst die je verkoopt
  • Het zit hem NIET in het type bedrijf dat je hebt – online of offline
  • Het zit hem NIET in de bezoekers aan je website
  • Het zit hem NIET in de copywriting van je salespagina/landingspagina
  • Het zit hem NIET in een bepaalde lanceringsmethode of -systematiek

Jammer hè?

Om een goede en lucratieve online business te bouwen heb je veel verstand nodig van (online) marketing, salesfunnelstrategieën, business automation systemen en dat je de tools weet in te zetten zodat het bedrijf voor jou gaat werken. Met business automation bedoel ik het aan elkaar koppelen van online salesfunnels, IT systemen en software om je bedrijf soepeler en jouw producten als vanzelf te laten verkopen.

Het idee erachter is, dat je in minder tijd meer kunt doen en verdienen. Dan hoef je minder hard te werken, kun je gemakkelijker zaken uitbesteden, houd je meer balans tussen je bedrijf en andere activiteiten en ben je gewoonweg slimmer aan het ondernemen.

Business automation is een van de meest belangrijkste elementen voor het moeiteloos runnen van je bedrijf. Het wordt zwaar onderschat. De kennis hiervan ontbreekt bij heel veel ondernemers.

Vooral startende ondernemers hebben er vaak geen benul van, maar ook heel veel ondernemers die al jaren ondernemen, weten er te weinig van. Ze moeten vaak hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Terwijl er genoeg online technieken zijn die je leven als ondernemer een stuk gemakkelijker maken.

Door je bedrijf te voorzien van slimme online tools en systemen kun je in sneltreinvaart nieuwe producten in de markt zetten en verkopen. En als je het systeem met de juiste bouwstenen slim neerzet geeft het een enorme boost aan je omzet.

Echt, je ligt te slapen en tijd en geld te verspillen als je hier niets mee doet.

Wat zijn nou die slimme bouwstenen om mensen die jou nog niet kennen te maken tot koopgrage klanten? Welke volgorde hou je aan bij die bouwstenen? En hoe ga jij dit praktisch inzetten?

De stappen zijn als volgt:
1) Ga van mensen die je niet kent je ambassadeurs/fanbase maken.
Mensen die je niet kent komen wel eens naar je website, ze bekijken je Facebook pagina, zien je Tweet of je update op LinkedIn. Die mensen dat is je traffic.

Er zijn 3 soorten traffic:

– Traffic die je niet onder controle hebt waar het vandaan komt en waar het heengaat
Stel dat iemand mijn boek 50 Verdienmodellen op Facebook noemt. Het zou dan kunnen dat hun vrienden mijn naam gaan Googlen. Ze komen daarna op mijn website en wellicht zien ze een blog van mij.

Ik heb totaal geen controle over dit zoekgedrag. En zo zijn er wel meer van voorbeelden van traffic waar jij en ik geen invloed op hebben: Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube etc.

JOUW ENIGE DOEL is deze bezoekers te leiden naar bijvoorbeeld een blog waar een gratis weggever is bijgesloten waar ze hun naam en emailadres voor moeten achterlaten willen ze het kunnen downloaden.

– Traffic die je wel kan controleren
Eigenlijk controleer jij geen enkele traffic, dat doet Google. Maar je kan het controleren door een Google Ad te kopen. Als bezoekers dan op die Ad klikken, leid je ze naar waar jij maar wilt dat ze heengaan. Veel van de traffic waar jij voor wilt betalen, beheers jij. Niet alles overigens.

Zodra mensen op jouw emaillijst staan, dan is het traffic in jouw bezit. Zo belangrijk is emailmarketing dus.

– Traffic in jouw bezit
Dit is de beste traffic die je maar kan bedenken. Sowieso is het JOUW ENIGE DOEL van alle traffic die er is, traffic te maken in jouw bezit. Dit is de manier waardoor jouw emaillijst groeit en jij meer gaat verkopen.

Traffic in jouw bezit is je emaillijst. Die hoef je niet van Google of Facebook te kopen. Het is jouw eigen distributiekanaal. Je kan emails versturen wanneer jij wilt. Je kan aan dit kanaal steeds opnieuw verkopen, dat kanaal is pure profit.

2) Zorg voor de juiste emails aan de juiste doelgroep.
Wat bedoel ik hiermee? Ja, je hebt een ideale klant als het goed is. Maar dat wordt iemand niet zomaar.

Veel van de traffic die jij niet kan controleren kent en vertrouwt jou nog helemaal niet. Ze hebben alleen een probleem. Daar zijn ze zich van bewust en meer niet.

Schrijf daarom blogs en emails vanuit educatie en niveau van het bewustzijn van jouw potentiële klant.

Je hebt zo’n vijf typen van bewustzijn bij jouw potentiële klanten:

  1. Mensen die heel bewust weten wat jij doet: Potentiële klanten die jouw producten kennen omdat je al een tijd volgen via email of een ander kanaal en alleen nog “de deal” willen weten, oftwel wat is de prijs.

Strategie => Deze mensen benader je eventueel los van de rest door ze een persoonlijke email te sturen met een aanbod of een gratis gesprek aan te bieden. Bied af en toe upsells aan in je emailtekst/blog.

  1. Mensen die jouw dienst al een beetje kennen: Ze weten wat je verkoopt, maar ze zijn nog niet overtuigd of het iets voor hen is.

Strategie => Je zal in je blog veel meer aandacht moeten geven aan hun vragen en hun bezwaren. En zorg voor een FAQ op je landingspagina.

  1. Mensen die alleen jouw oplossing kennen: Deze mensen weten welke resultaten ze willen halen, maar ze weten niet dat jouw dienst dat voor hen gaat doen.

Strategie => hoogwaardige gratis contentmarketing voor deze mensen maken. Denk aan gratis mp3, checklists, ebook, video, toolkits etc. Jouw website moet een rijke bron gaan worden voor allerlei gratis informatie over jouw waardevolle kennis.

  1. Mensen die zich bewust zijn van hun probleem: Jouw prospects weten dat ze een probleem hebben, maar ze weten niet dat hier een oplossing voor is en ze kennen jou niet of vertrouwen jou nog niet.

Strategie => Verzamel heel veel testimonials, liefst op video en deel op Sociale Media. Schrijf gastblogs op platformen waar jij jouw expertise kan tonen. Wees voortdurend onder de aandacht. Dit kan ook via Facebook Live Video. Houd gratis bijeenkomsten en zorg dat je testimonials ontvangt na afloop en regel gratis gesprekken in voor een upsell naar een dienst.

  1. Mensen die totaal onbewust zijn: Hebben helemaal geen kennis over wat jij doet, behalve dat ze er wellicht een mening over hebben zonder dat ze goed weten wat ze zeggen.

Strategie => Schrijf over de problemen waar ze van wakker liggen, en geef tips via je blog/nieuwsbrief en deel op Sociale Media.

3) Bouw je waarde ladder op. Dit is JOUW IDEALE VERDIENMODEL.

Dit is het eerste dat je gaat doen voordat je klanten gaat aantrekken. Daar waar jij het meeste waarde kan bieden, DAAR wil jij jouw klanten naartoe hebben – en daar betalen ze jou het meeste voor.

Hoe dichter een klant bij jou en jouw kennis kan komen, des te waardevoller en dus duurder jouw dienst of product. Dit is de dienst of het product waar jij hen alle aandacht geeft die ze willen. Je geeft jouw klanten op iedere trede waarde, maar de meeste waarde zit op de hoogste trede.

Belangrijke tip: de waarde ladder is niet compleet zonder residueel inkomen. Dat betekent, verstuur elke maand consistent facturen voor continue terugkerende inkomsten. Residuele inkomsten zijn de levensader van je business.

4) Bouw je funnel
Leuk die waarde ladder, maar nu moeten er klanten naartoe komen. Die klanten komen als je ze beter leren kennen, gaan waarderen en vertrouwen. Eventueel gaan ze daarna iets gratis bij je uitproberen en dan iets bij je kopen.

Klanten naar je toe halen doe je door kanalen in te zetten die van jou zijn (website, emaillijst, blog) en kanalen die jij kan controleren/beheersen (advertising op Google/Facebook/Youtube/Instagram/Pinterest etc.).

Meld je NU aan voor de Online Training op 6 oktober om 10 uur met Petra Iuliano.

Gastblog van Petra Iuliano van Iuliano.nl 

Over de schrijver
Reactie plaatsen