5 Redenen Waarom Je Nieuwsbrief Versturen Vanuit Outlook Of Gmail Niet Slim Is

Ik heb nieuws…
Als ondernemer heb je regelmatig nieuwtjes.
Nieuwe diensten. Nieuwe producten.
Een webinar. Een event.
Voor je klanten. En bijna klanten.
Mensen die je online kennen.
Linkedin. Facebook. Twitter. Social media.
Komen deze iedere dag op je website?
Hoe kun je deze mensen toch informeren?
Dat kan eenvoudig door een nieuwsbrief te versturen.
Ook vaak E-zine genoemd.
Afgeleid van Electronisch Magazine.

Nieuwsbrief Versturen

Ok.
Dan verstuur je iedere week een mail met het nieuws.
Naar al je contacten. Via outlook. Via gmail. Of via hotmail. Of het email programma dat jij gebruikt.
Technisch kan dat.
Het gebruik van je eigen email programma voor het mailen naar grote groepen is echter onhandig.
En onverstandig.
Waarom geen mailing via outlook, gmail, hotmail?
1. omdat je zelf de mensen moet toevoegen aan je mailing software. Maar ook moet aantonen dat mensen zich hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief. En je dit niet zelf hebt gedaan. Of laten doen. En handmatig de afmeldingen moet verwerken. Onhandig dus!

2. omdat je het risico loopt dat je email adres als spam wordt aangemerkt.
Als dat gebeurt komen ook jouw gewone mails in de spammap terecht.
Dus ziet jouw (bijna-)klant nooit de afspraakbevestiging.
En loop jij dus omzet mis.
Onverstandig dus!
3. omdat er een keer een moment komt dat de mail verzonden wordt met alle adressen zichtbaar. In “Aan” in plaats van “BCC”. Per ongeluk. Ja. Maar wel heel vervelend. Iedereen weet nu wie er op jouw maillijst staat. Ook die concurrent die op jouw lijst staat ziet nu alle adressen. Met de komst van de Wet Meldingsplicht Datalekken per 1 januari 2016 wordt dit aangemerkt als een datalek. Meer info over datalekken op de site van Autoriteit Persoonsgegevens.
4. omdat je geen informatie hebt over wie de mails leest. En wie ze niet leest. En wie op een link klikt.
5. omdat je niet automatisch een extra mail kunt sturen. Aan mensen die de mail openen. Of juist niet openen.
OK.
Hoe dan wel.?

Email Service Providers

Met een Email Service Provider. ESP.

Wat is dat?
Dat is een online dienst die gespecialiseerd is in het verzenden van mails naar grote groepen.
Miljoenen mails per dag.
Er zijn Nederlandse aanbieders.
En internationale aanbieders.
Veel gebruikte Nederlandse aanbieders zijn autorespond.nl en Enormail.
Bekende internationale aanbieders zijn zijn Mailchimp, Aweber en GetResponse.
Gratis proberen
Bijna alle aanbieders bieden de mogelijkheid om het gratis te gebruiken.
De gratis versies hebben vaak wel beperkingen.
In tijd, of in het aantal aanmelders op je lijst. Of het aantal mails dat je mag versturen.
Autorespond kun je 30 dagen gratis testen met maximaal 500 aanmelders.
Mailchimp is voor altijd gratis. Maar..
Mailchimp biedt in de gratis versie geen mogelijkheid voor het automatisch toesturen van je e-book (automation functie).

Voordeel Email Service Providers (ESP)

Een email service provider helpt jou bij het verzamelen van email adressen. Je plaatst op je website een invulveld voor naam en emailadres. Dit doe je met een formulier. Je kunt instellen dat er eerst op een link in een bevestigingsmail geklikt dient te worden. Dubbel opt-in heet dit. Daarmee komen de adressen direct in je ESP. Hij is nu geabonneerd op je nieuwsbrief. Je mag nu mailings sturen.
Je abonnees kunnen zich gemakkelijk uitschrijven. Uhh maar dat wil ik toch niet! Het is een wettelijke eis dat abonnees zich altijd moeten kunnen uitschrijven. Maar ook voor jou is het gemakkelijk. Iemand kan zich beter uitschrijven dan dat hij jouw mails als spam markeert. Daarom dus de afmeld / unsubscribe button in iedere mail.
Je kunt eenvoudig je mailing vooruit inplannen. Daarmee stuur je de mail op het tijdstip dat jij het wilt. In plaats van wanneer jij aan het werk bent. Zo kun je dus ook ‘s ochtends vroeg om 7 uur een mail inplannen. En sommige ESP ondersteunen om in te plannen om 7 uur in de tijdzone van je lezer.
Je kunt eenvoudig meerdere groepen of lijsten aanmaken. Zodat je een mail alleen stuurt naar een geselecteerde groep.
Je kunt zien wie de mails opent. En wie niet! Op welke links (meer) geklikt wordt. Zien wie jouw PDF foldor downloadt. Je kunt de statistieken van je mailings vergelijken. En zo je toekomstige mailings verbeteren. Of een extra mail sturen naar degenen die je mail niet hebben geopend. Of geopend maar niet hebben geklikt.
Verstuur jij al nieuwsbrieven? Doe je dat met Outlook?
Welke Email Service Provider gebruik jij?
Laat gerust je reactie achter.

Vraag hier je account aan:

In komende blogs schrijf ik:

hoe je een ESP selecteert.
hoe ik gestart ben met mijn ESP.
Waarom mijn 2e mail als onderwerp had “Ik ben stout geweest”!