Hartverwarmende marketing opvolger van roofdiermarketing
Roofdiermarketing loopt op zijn eind, marketing met het hart doet zijn intrede. Workshoptrainer Ellen de Dreu start met haar tweedaagse ‘Hartverwarmende Marketing’ een nieuwe trend in Nederland.
Roofdiermarketing
‘Volg stap X en Y, trek moeiteloos meer klanten en verdien minimaal een ton per jaar’. Dit is zomaar een voorbeeld van een veelvoorkomende belofte van grote marketinggoeroes. Een belofte die veel ondernemers graag wilden aannemen. Dus besloten ze fors te investeren in het aanleren van deze marketingtechnieken. Echter, het leverde te weinig op.
Want de goeroe’s beloofden hen te grote en onrealistische resultaten, zoals minimaal de ton per jaar, met behulp van technieken die uiteindelijk niet bij hen pasten. “Dit vind ik roofdiermarketing”, zegt ondernemer Ellen de Dreu. “Ik constateer dat veel mensen in mijn netwerk steeds meer wantrouwen hebben tegen die benadering van marketing. Het levert hen veel te weinig op. En dat ligt echt niet aan de intelligentie, het doorzettingsvermogen of de dienst van deze ondernemers.”
Roofdiermarketing is uit, hartverwarmende marketing is in.
Hartverwarmende marketing
Tijd voor een nieuwe benadering van marketing, vond De Dreu. Dat is hartverwarmende marketing geworden: marketing en acquisitie doen met behoud van eigen waarden en stijl. Waardoor je onder de aandacht komt van potentiële klanten die vanuit hun hart ‘ja’ tegen een aanbod kunnen zeggen. Een concept waar De Dreu heilig in gelooft. Klanten zijn geen prooi die je koste wat kost moet overtuigen om hun aanschaf te doen. Klanten beloof je geen gouden bergen, maar je belooft ze haalbare resultaten. Deze nieuwe filosofie brengt De Dreu in praktijk tijdens de door haar geïnitieerde Tweedaagse Hartverwarmende marketing. Hierin gaat ze een uniek samenwerkingsverband aan met 15 collega-ondernemers. “We zijn allemaal specialist op ons eigen vakgebied, zoals e-mail marketing, webinars en video marketing. We geloven niet in concurrentie, wel in samenwerking vanuit onze eigen kracht. Gezamenlijk hebben we alle marketingkennis in huis om elke ondernemer te helpen om klanten te vinden en te houden voor zijn diensten en producten.”
Trend uit de Verenigde Staten
Tijdens de voorbereidingen voor haar Tweedaagse ontdekte De Dreu dat er in de Verenigde Staten al langer aan klassieke marketing getwijfeld wordt. Love Based Marketing, Heart Centered Marketing en Conscious Marketing zijn daar inmiddels bekende termen geworden. Zo publiceerde Michele pw, tekstschrijver van wereldberoemde ondernemers zoals Brian Tracy en Ali Brown, onlangs haar boek over hartverwarmende copywriting. Ook business coach Susan Liddy is voorvechter van Love Based Marketing.
Webinars en Hart Verwarmende Marketing
Voor mij zijn webinars de tool om interactie aan te gaan met mijn publiek. Geen enkele andere internet techniek geeft mij de mogelijkheid om direct vragen van honderden mensen te beantwoorden.
Wil je zelf aan de slag met webinars? Boek een virtueel bakkie! Bespreken we de mogelijkheden voor webinars voor jouw bedrijf.