Hoe ik mijn eigen drempel opwierp ... én weer weghaalde !

Deze week heb ik zelf weer eens aan den lijve mogen ervaren wat ik deelnemers leer in trainingen:
Als een gesprek stroef verloopt en je wilt het anders, heeft het zin om te achterhalen wat er ‘onder de waterlijn’ speelt.
Te achterhalen welke (onzichtbare) drempel er voor jou is.

Voor wie de ijsbergtheorie niet kent hier een ultrakorte samenvatting:
Je vergelijkt de inhoud van een gesprek met een ijsberg.

Boven de waterlijn is alles wat zichtbaar is: gedrag, kennis, de woorden die
worden uitgesproken in een gesprek en hun betekenis.

Onder de waterlijn is alles wat onuitgesproken blijft: afspraken hoe wij met elkaar omgaan, persoonlijke overtuigingen over het onderwerp, over hoe het hoort, emoties, je normen en waarden en je ervaringen uit het verleden.

Drempel

Ik was in gesprek met een opdrachtgever waar ik in de eerste gesprekken een beetje nerveus van werd. Ik kreeg weinig hoogte van haar en vond het lastig om contact te maken. Dat maakte dat ik wat afwachtend reageerde en ik achteraf bedacht: het was geen slecht gesprek, maar het had effectiever gekund. En belangrijker nog: ik was onrustig en daar wilde ik graag vanaf. Ik kwam er niet goed achter waar mijn onrust precies vandaan kwam en wat ik eraan kon doen. Dus besloot ik de situatie met een collega te bespreken. Haarscherp analyseerde zij: Ik wil heel graag goed contact maken voordat ik essentiële zaken bespreek. Terwijl deze opdrachtgever iemand is, die zaken wil bespreken en geen ruimte maakt voor persoonlijk contact omdat zij een overvolle agenda heeft.

Daarin zijn wij elkaars tegenpool en kunnen we van elkaar leren.
Ik zoek eerst naar goed contact en kom daarna tot de inhoud.
Zij is zo efficiënt zakelijk dat zij geregeld vergeet persoonlijk contact te maken.
En dat voelt stroef.

Hoe dan wel?

Na het overleg met mijn collega ging ik met een nieuw voornemen met de opdrachtgever in gesprek. Ik besloot mijn streven naar goed contact los te laten en het gesprek meer zakelijk te starten:
agendapunten, tijdbewaking regelen, checken of zij aanvullende agendapunten had, de inhoud en afspraken strak bewaken …. om bij haar stijl aan te sluiten.

Het resultaat

Het wonderlijke is dat ik daarmee contact maakte met hoe zij in elkaar steekt en dat er ruimte kwam voor persoonlijk contact, een grapje tussendoor, het gemakkelijk bespreken van een lastig onderwerp dat ik op de agenda had staan …. én we waren binnen de afgesproken tijd klaar. Het gesprek liep verrassend soepel. We kregen waar we beide op uit waren: alle agendapunten bespreken én persoonlijk contact maken. Rust én resultaat in het gesprek en met een tevreden gevoel naar huis!

Ben jij leidinggevende of (zelfstandig) professional en wil jij je gesprekken verbeteren?
Wil je in gesprekken je doelen bereiken, effectief en zelfverzekerd zijn?
Wil je RUST en RESULTAAT ervaren in je gesprekken?

Volg het LunchWebinar met Jacqueline van ’t Spijker en Tet van der Donk op 23 september.
Daarin geven zij je tips. Aan het einde doen Jacqueline en Tet  jou een exclusief aanbod.

Kun je niet live aanwezig zijn? Meld je dan aan en ontvang de link naar de pagina met opname. Deze is slechts 36 uur beschikbaar.

Dit is een gastblog van Jacqueline van ’t Spijker.

Jacqueline van’t Spijker heeft een achtergrond in Training, Arbeids- en Organisatiepsychologie en Haptonomie. In de afgelopen 22 jaar heeft zij in de zakelijke dienstverlening en in de non-profit sector trainingen ontwikkeld en verzorgd.
Haar overtuiging: in contact met de ander is nagenoeg alles bespreekbaar
En wanneer zaken op het werk goed bespreekbaar zijn leidt dat tot gezond en met plezier werken.