Social Selling is veel meer dan Social Media

Vaak wordt de term Social Selling in verband gebracht met verkopen via Social Media.
Via Social Media kun je namelijk heel veel interessante informatie geven.
Het woord social staat er niet voor niets.
Het is bijvoorbeeld sociaal om kennis te delen.
Daar zijn sociale platformen als Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn heel geschikt voor.
En niet alleen het verspreiden van die kennis, content noem je dat, is interessant.
Het is wat je doet met de reacties op de kennis die je te vergeven hebt.
Veel slimme ondernemers en zelfstandigen creëren zo nieuwe kansen voor hun bedrijf.
Ze omzeilen de traditionele verkoopkanalen om aan nieuwe klanten te komen.

Social Selling: ook Offline

Maar Social Selling speelt zich ook offline af.
Vaak heet dat dan helemaal niet sales of verkoop.
Mensen in welk beroep dan ook verleiden, overtuigen en beïnvloeden anderen tot actie iets van henzelf op te geven in ruil voor wat zij hebben.
Daar zijn we 40% van onze tijd mee bezig.
Social Selling zie ik ook als een vorm om diep empatisch te connecten met een ander.
En ja, daarbij zou je iets kunnen verkopen van jezelf zolang dit maar vanuit jouw oprechtheid en integriteit gebeurt.
En zijn heel veel voorbeelden van empatisch connectie maken. En in feite is dat hetzelfde als verkoop.

Voorbeelden Social Selling

Ik geef een aantal voorbeelden: Je visie delen is een vorm van verkopen.
Als coach je coachee helpen en proberen zijn of haar gedrag te veranderen is verkopen.
Als advocaat je client verdedigen en daarmee proberen het oordeel te beinvloeden is een vorm van verkopen.
Als leraar je studenten de lesstof bij te brengen, vertellen dat jij het leukste vak geeft is een vorm van beinvloeden, verleiden en dus een vorm van verkopen
Als ondernemer je businessplan voorleggen aan een investeerder is een vorm van verkopen
Als schrijver je boek aan een uitgeverij zien te slijten en hopen dat ze het gaan uitgeven is een vorm van verkopen
Een voetbaltrainer die zijn spelers klaar moet stomen voor de wedstrijd motiveert en inspireert ze. Ook hij zit in de verkoop.
Of als je ooit in loondienst hebt gezeten of nog zit heb je vast wel eens onderhandeld over je salaris? Toen zat JIJ in de verkoop: het verkopen van jezelf!
Of je kinderen zien te overtuigen dat ze naar je moeten luisteren. Daar heb je verkoopvaardigheden voor nodig. En niet zo’n klein beetje ook!

Bij verkoop gaat het erom dat de ander na afloop beter af is dan daarvoor. Dat de ander overtuigd is dat hij in actie moet komen. Kortom, het is een sociaal gebeuren.
Het is niet 1 partij wint en de ander verliest. Het is win-win.

En jawel, Ghandi, Moeder Theresa, Martin Luther King zaten ook in de sales. Deze mensen brachten iets over de bühne waar ze anderen mee probeerden te overtuigen.
Social Selling is er altijd al geweest en zal alleen maar in belang toenemen.

Op Dinsdag 17 maart geeft Petra een webinar over social selling.

Ja, Reserveer Mijn Webinar Stoel

Petra Iuliano van iuliano.nl Intelligent Marketing