3 Manieren om je Online Verkoopkansen te Vergroten
13 maart 2015 

3 Manieren om je Online Verkoopkansen te Vergroten

Ineens is er dan zo’n term die lijkt uit het niets te komen. Of misschien is het wel een hype? Ik heb het over Social Selling, oftewel het Nieuwe Verkopen. En wat is dat nou weer?
Tegenwoordig zijn we allemaal met elkaar verbonden. Degene die je op straat niet herkent zou zomaar een ‘vriend’ of ‘vriendin’ kunnen zijn van jouw contact op Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+.
Juist in deze tijd zoeken we de verbinding met elkaar steeds meer op. We willen tot een groep behoren of een community. Daar delen, connecten, ondersteunen we elkaar als gelijken. Er is een product, dienst, ziekte, manier van denken of gevoel dat ons daar verbindt.
Als gevolg van de smartphones, tablets en social media verandert ook het koopgedrag van jouw klant razendsnel. Online vergelijken ze jouw product of dienst met die van je concurrenten en connecten ze daarna met hun sociale netwerken of hun ‘vrienden’ en checken met hen of je te vertrouwen bent.
Het eerste en meest bepalende contactmoment met jouw product of dienst vindt tegenwoordig bijna altijd online plaats. Online wordt het centrale en constante kanaal. En verkopen via online kanalen heet Social Selling.

Jouw bedrijf wordt steeds transparanter. Of je wel of niet authentiek en integer bezig bent valt snel te achterhalen.
Jij wilt natuurlijk nog steeds graag de waarde overbrengen die je te bieden hebt. Connectie maken met jouw potentiële klanten is waar je voor leeft. Maar de tactieken om dat te doen zijn veranderd. Ik geef je 3 tips om je verkoopkansen te vergroten. En de concurrentie voor te blijven:

Tip 1: Wie de Google ben jij?

Voordat je voortvarend met sociale netwerken en social selling aan de slag gaat moet je er wel voor zorgen dat jouw online profiel up to date is. Dit profiel is tegenwoordig een belangrijke brandingtool.
Ik zie nog genoeg ondernemers op LinkedIn staan met een foto in vakantiekloffie. Echt, dat kan niet. Investeren in een professionele profielfoto is het minste dat je kunt doen. En beter nog, mocht je presentaties geven, een foto te plaatsen waaruit blijkt dat je aan public speaking doet brengt expertstatus over.
Laat de kleding passen bij jouw doelgroep. Ga geen artistieke grappen uithalen hiermee. Bewaar dat voor andere momenten. En hou het simpel.

Tip 2: Ontdek verkoopkansen via Social Media

Ga vissen waar jouw potentiële klanten zitten. Je hoeft niet meteen alle Social Media tegelijk in te zetten. Doe het stap voor stap.
Om de verkoopkansen te achterhalen, ga de verschillende kanalen beluisteren. Wat schrijven ze op Twitter, wat houdt hen bezig? Wat vragen ze aan hun volgers? Welke comments zetten ze op Facebook? En wat vinden ze belangrijk om in hun LinkedIn status update te melden?
Er zijn geweldige tools die je daarbij helpen zoals Hootsuite, Tweetdeck en Google Alerts. Ze helpen je aan real-time klantinzicht. Je komt zo achter hun zakelijke én persoonlijke behoeften. En weet je, je bent enorm in het voordeel als je beide weet.
Als je deze informatie hebt kun je tijdig waardevolle informatie geven zodat hun leven, hun bedrijf of wat dan ook er beter van wordt.

Tip 3: Ga met je klant mee op reis!

Ik zou het kunnen hebben over het in kaart brengen van jouw ideale klant op basis van hun behoeften en koopgedrag. Een klantprofiel maken is zo vanzelfsprekend, ik bespreek het nu niet. Tegenwoordig is dat trouwens niet meer genoeg.

Het is noodzakelijk geworden naast het klantprofiel de verschillende contactmomenten en het bijbehorende koopproces in kaart te brengen. Dit noem je ook wel de klantreis. Het gaat erom het aankoopproces van jouw product of dienst vanuit het perspectief van je klant te visualiseren. De klantreis beschrijft de ervaringen van een klant tijdens de oriëntatie (vooraf), het aanschaffen van een product/dienst (tijdens) en het gebruiken/omruilen van een product/dienst (na aankoop). Zet al die contactmomenten maar eens op een rij. Die contactmomenten worden ook wel touchpoints genoemd.
Ga met deze tips aan de slag en je verkoopkansen vergroten enorm. Je loopt je concurrentie voorbij.

Ik hoop dat je inziet dat Social Media meer is dan het erop melden wat je hebt gegeten. Social Media wordt door veel ondernemers en zelfstandigen nog teveel als tool gezien en ingezet als speeltje los van hun bedrijf. Ik baal daar soms van. Maar het is een platform voor Direct Marketing, klantenthousiasme en co-creatie.

Dit is een gastblog van Petra Iuliano van iuliano.nl Intelligent Marketing

Wil je meer horen over verkoopmythes en social selling?
Op 17 maart 2015 om 20.30 uur geeft Petra het webinar “Met Social Sales naar stressvrij en soulful verkopen”
Deelname is gratis.

Ja, Reserveer Mijn Webinar Stoel

Meer weten over webinars?
Download mijn Gratis E-boeken over webinars.
Test Gratis 30 dagen GoToWebinar met Gratis Waardevolle Tips en een Super Deal aanbod!

Over de schrijver
Reactie plaatsen