Waarin verschillen GoToWebinar en GoToMeeting?
GoToWebinar en GoToMeeting zijn allebei een Citrix product.
Beide tools bieden je de mogelijkheid om op afstand te presenteren.
Deelnemers aan een GoToWebinar of GoToMeeting hoeven geen licentie te kopen!
Voor de deelnemer zien beide software pakketten er nagenoeg het zelfde uit.
Toch zijn er grote verschillen in de mogelijkheden.
Hieronder bespreek ik kort de eigenschappen per tool.
Daarna benoem ik de 5 grootste verschillen.
GoToMeeting
GotoMeeting kun je het beste vergelijken met het organiseren van een vergadering.
Echter in plaats van dit in een vergaderzaal te doen, doe je dit online.
Net zoals in een vergadering in een vergaderzaal:
1. nodig je de deelnemers uit,
2. stuur je de link naar de vergaderzaal vooraf toe
3. komen deelnemers op het afgesproken tijdstip binnen.
Het maximaal aantal deelnemers aan een GoToMeeting bedraagt standaard 25 deelnemers.
Optioneel is er een GoToMeeting voor 100 deelnemers beschikbaar.
Bij een GoToMeeting hoeft een deelnemer zich niet vooraf te registreren.
Als je de uitnodiging via je Google agenda of Outlook agenda hebt verzonden dan kun je daar zien wie de uitnodiging heeft geaccepteerd.
De GoToMeeting tool registreert dit niet vooraf.
Tijdens een GoToMeeting staan standaard alle microfoons open.
Als organizer heb je de mogelijkheid om alle deelnemers op mute te zetten.
De GoToMeeting kun je opnemen.
De opname kun je daarna online publiceren.
De prijs van GoToMeeting bedraagt € 39 per maand.
GoToWebinar
GoToWebinar kun je vergelijken met het presenteren in een auditorium of grote zaal bijvoorbeeld de RAI of het Beatrix theater.
GoToWebinar is beschikbaar met maximaal 100, 500 en 1.000 deelnemers.
Als presentator heb jij het podium in het webinar.
Alleen jouw microfoon staat open.
Jij kunt je beeldscherm delen.
Indien gewenst kun je maximaal 6 panellists uitnodigen.
Ook van deze panellist-deelnemers staat de microfoon open.
Na het aanmaken van een webinar ontvang je als organizer een link van een aanmeldpagina.
Deze link kun je via social media en je nieuwsbrief verspreiden.
Deelnemers klikken op de link en registreren zich vooraf.
Ze ontvangen direct de inloggegevens per mail.
Zo weet jij hoeveel deelnemers je kunt verwachten.
Indien ingesteld ontvangen de aanmelders nog minimaal 1 herinneringsmails met de inloggegevens voorafgaand aan het webinar.
Het webinar kun je opnemen.
Indien gewenst kun je de opname online plaatsen.
Bijvoorbeeld op Youtube of Vimeo.
Interactie in het webinar met de deelnemers kun je doen via:
1. de “questions” functie: deelnemers kunnen vragen stellen aan de organizer.
2. het organiseren van een poll. De antwoorden kunnen eenvoudig gedeeld worden met alle deelnemers via een grafiek.
3. het opsteken van de hand
De vragen die via “questions” worden gesteld en de antwoorden in de poll worden opgenomen in de webinar rapportage.
Deze rapportage is na afloop beschikbaar voor jou als organizer.
Hierin zijn ook de email adressen opgenomen van de aanmelders en deelnemers.
De prijs van GoToWebinar bedraagt € 89 per maand, exclusief BTW.
Hierin is ook GoToMeeting beschikbaar.
Je kunt GoToWebinar inclusief GoToMeeting 14 dagen gratis testen.
Verschillen GoToWebinar en GoToMeeting
De grootste verschillen zijn:
1. voor een GoToWebinar is vooraf aanmelden noodzakelijk. Hierdoor beschik je als organiser over de email adressen. Deze kun je gebruiken voor follow up mailings.
2. bij een GoToWebinar kunnen deelnemers niet zelf de microfoon bedienen.
3. het maximaal aantal deelnemers is 1.000 voor GoToWebinar en 25 (optioneel: 100) voor een GoToMeeting.
4. GoToWebinar heeft functies voor interactie: questions, polls en hand op steken.
5. GoToWebinar biedt een rapportage functie. Deze geeft inzicht in het aantal deelnemers per blok van 5 minuten, de vragen en antwoorden van de deelnemers via questions en polls.
Indien je een online presentatie wilt geven dan is GoToWebinar de meest geschikte tool.
Wil je online overleggen dan is GoToMeeting de meest geschikte tool.
Een GoToWebinar abonnement is inclusief GoToMeeting.
Test GoToWebinar 14 dagen GRATIS!
PS.
Voor aantrekkelijke aanmeldpagina voor mijn webinars gebruik ik leadpage.nl
Leadpage biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om een terugtel klok te plaatsen. Dit helpt om het aantal aanmelders te verhogen.
Leadpage gebruik ik ook bij het publiceren van de opname van het webinar op een aantrekkelijke pagina.
Hier lees je meer over de verschillende leadpage abonnementen.
Nicolette
op 13 Feb 2015