Half april was ik vijf dagen in Tampa, Florida. Ik heb daar een workshop mogen geven binnen een retreat voor ondernemers. Ik heb daar voor hen de verkorte versie gegeven van de workshop “in 7 stappen de sleutel vinden naar verandering”.
Want door je gedrag aan te pakken, waarvan je denkt dat het je tegenhoudt een volgende stap in je bedrijf te maken, kun je groeien in je persoonlijke leven. En je bedrijf / organisatie een boost geven.
Verandering
Het was echt weer bijzonder te zien waar iedereen uit kwam en hoe positief mensen op de inhoud reageerden. Voor mij was het ook weer een stap voorwaarts. Want ik had al 14 jaar geen workshop of presentatie meer gegeven in het Engels. Het betekent nu opeens dat ik ook de Engelstalige markt op kan gaan. Of internationale bedrijven in Nederland kan benaderen.
Verder had ik me opgegeven voor een tweedaagse Master Coach workshop, die werd gegeven door mijn eigen Amerikaanse coach, Valerie Bullerman. We hebben in twee dagen ongelooflijk veel belangrijke onderwerpen binnen coaching besproken. Eén was ‘onbevooroordeeld’ gesprekken aan gaan. Nu ben ik daar behoorlijk goed in geworden tijdens één op één gesprekken en tijdens mijn trainingen, maar in het dagelijkse leven, plak ik helaas nog wel eens een etiket op iemand. Ik weet dat ik niet de enige daarin ben. We scannen mensen, we plakken labels en als er bijvoorbeeld meningsverschillen ontstaan in teams, weten we al gauw zeker hoe het proces zal zijn verlopen en ondernemen daar acties op.
Eén van de opdrachten die we kregen, is drie mensen een half uur lang observeren en per persoon opschrijven wat je dacht dat je zag. Ik was lekker bij het zwembad neergestreken en had al gauw een gezin met vrienden (dat was mijn aanname) in het vizier en besloot daarvan de vrouw en twee mannen te observeren.
Doe het ook maar eens en het is geweldig wat je denkt dat je ziet. Natuurlijk was de vraag nadien: “van welke zaken op je lijst ben je 100% zeker van je zaak”. Van de 45 items die ik had opgeschreven was ik alleen 100% zeker van het feit dat het twee mannen en een vrouw betrof. Van al het andere moest ik toegeven dat ik het niet zeker kon weten!
Taxichauffeur
Diezelfde avond nam ik de taxi naar mijn favoriete boekenwinkel ‘Barnes and Nobles’. Ik raakte in gesprek met de chauffeur, die 25 jaar geleden vanuit Caïro naar Florida was gekomen. Over aannames gesproken, als je hem zo zou inschatten zou je niet hebben vermoed dat deze meneer diergeneeskunde had gestudeerd, een MBA degree op zak had en business consultant was geweest.
Door de slechte economie was hij zijn baan kwijt geraakt en hij was nu tevreden als taxi chauffeur, want zo zei hij, “ik werk gelukkig nog met mensen”. Hij zei “ik word vanwege mijn leeftijd – ik vermoed dat hij rond de 60 jaar is – echt niet meer aangenomen in het bedrijfsleven”. (Dit is overigens een aanname die velen in Nederland nu ook hebben). Hij vroeg ook naar mijn beroep en ik vertelde dat ik HR consultant ben en medewerkers en leidinggevenden coach. “Ah ha” zei hij “dan hou je van mensen en dat is tegenwoordig uitzonderlijk”.
Dat ik van mensen houd dat klopt, maar dat dit in het algemeen uitzonderlijk is, is zijn aanname en waarschijnlijk gevormd door alles wat hij had meegemaakt in zijn leven. Want mijn aanname is dat heel veel mensen het fantastisch vinden om met mensen te werken en houden van hun beroep. Al hoor ik wel steeds vaker, dat mensen het tempo van verandering niet bij kunnen houden en daar ongelukkig van worden. Het trieste is dat hun strategie dan vaak is “hakken in het zand zetten en hopen dat het overwaait”.
Dit laatste gebeurt eigenlijk nooit en medewerkers kunnen dan de boot gemist hebben, omdat al zoveel negatieve aannames zijn gemaakt over deze persoon door collega’s en leidinggevenden. De medewerker ontvangt dan geen kans meer om toch nog aan te sluiten, terwijl dit echt wel mogelijk is.
Een dag met een sterretje
Die dag was voor mij een dag met een sterretje. Ik had weer veel geleerd en echt een super interessant gesprek gehad met de taxi chauffeur Reed. Dat hij op de terugweg vergat me af te zetten bij een shopping mall heb ik voor lief genomen.
In plaats daarvan heb ik mijn nieuwe boek “The Go-Giver” gelezen van Bob Burg en John David Mann. Dit gaat over de “kracht van het geven”. Het leest gemakkelijk en de inhoud is goed! Ik zal hier een keer een blog over schrijven.
Tip
Zoals altijd sluit ik af met een tip: probeer je aannames eens helemaal los te laten en ga blanco een gesprek aan met een medewerker die niet functioneert of mee wil bewegen met de verandering. Stel alleen maar open vragen en laat de ander met oplossingen komen. Zorg vooral dat de ander voelt dat hij/zij een keuze heeft en daar zelf verantwoordelijk voor is. En welke keus iemand dan ook maakt, hij/zij daarbij op de een of andere manier gesteund wordt door jou of de organisatie.
Op dinsdag 8 juli is Nienke mijn ondernemende expert in Lunchwebinar.nl
Je kunt je nu al aanmelden!
Ps: dank voor alle bijzondere reacties die ik ontvang op mijn ‘blogs’. Dan zie je dat mijn angst hier mee te beginnen ongegrond was. Het is toch gewoon een kwestie van DOEN en de intentie hebben op een open manier kennis en ervaring te delen.
Gastblog van Nienke Schaap – Inukzoek
Deze blog is eerder gepubliceerd op Inukzoek.nl