7 Vragen Over Een Goede Testimonial
15 januari 2015 

7 Vragen Over Een Goede Testimonial

Testimonials. Dankbetuigingen. Referenties.
Overal zie je ze.
Als je een hotel boekt op booking.com, als je een online cursus wilt kopen. Je kunt er niet omheen.
Ook ik heb ze op mijn site staan. Bij Testimonials

Regelmatig krijg ik vragen van ondernemers over testimonials.
Vragen zoals:

1. Hoe vraag je een goede testimonials?
2. Stel je specifieke vragen? Of juist algemene vragen.
3. Vraag je een testimonial via de telefoon? Kan het ook via e-mail?
4. Ik heb (nog) geen klanten voor dit product. Hoe kan ik dan een testimonial krijgen?
5. Wanneer vraag ik de testimonial?
6. Moet er een naam bij de testimonial?
7. Moet er een foto bij de testimonial?

Een testimonial is iets anders dan feedback vragen.
Een testimonial vraag je om specifiek als aanbevelingstekst te mogen gebruiken.
Op je website. Op social media. In je nieuwsbrief.

1. Hoe vraag je een goede testimonial?

Allereerst door een uitstekend product en dienstverlening. Dat je klanten trots zijn dat ze bij jou klant zijn!

2. Stel je specifieke vragen?

Testimonial vraag stellenVoor een goede testimonial stel je specifieke vragen. Als je vraagt “Wil je mij een testimonial geven?” dan weet jouw klant niet wat hij moet vertellen. Door specifieke vragen te stellen help je hem.
De vragen die ik gebruik voor een testimonial zijn:
1. Wat was de scepsis of belemmering die je bijna tegengehouden heeft om de opdracht “XYZ” aan mij te verstrekken ?
2. Wat heeft het traject “XYZ” je opgeleverd ?
3. Hoe heb je mijn begeleiding ervaren ?
4. Welke specifieke eigenschap vond je het beste aan mijn begeleiding bij “XYZ” ?
5. Zou je onze “XYZ” aanbevelen aan andere ondernemers ? waarom ?
6. Waar ben je mij specifiek dankbaar voor ?
7. Welke tip heb je voor mij?
8. Welk punt geef je mij (2-4-6-8-10)

Je zult versteld staan welke mooie reacties je krijgt!

3. Vraag je een testimonial via de telefoon? Kan het ook via e-mail?

Testimonial via telefoonJe kunt een testimonial op verschillende manieren vragen:
a. telefonisch
Je maakt een afspraak om je klant telefonisch kort te interviewen. Vraag wel of je het mag opnemen. Ik ken ook ondernemers die vragen aan een tekstschrijver om de klant te bellen en de testimonial wordt dan direct geschreven op basis van het gesprek. Nadeel van telefonisch vind ik dat het wat bewerkelijker is: afspraak maken, opname en aantekeningen uitwerken. Voordeel is wel het persoonlijke contact met interactie.
b. via e-mail:
je stuurt een mail waarin je de vragen stelt en geeft aan dat het volstaat om de antwoorden in te typen en terug te sturen. Voordeel is dat het lekker makkelijk is. De klant kan het invullen wanneer hij wil. Ook krijg jij de antwoorden duidelijk aan geleverd. Nadeel is dat het minder persoonlijk is dan de telefoon.
c. online formulier:
je stuurt per mail de link naar het online formulier, bijvoorbeeld een google form, met de testimonial vragen. Voordeel is dat je alle testimonials direct verzameld in een soort database. Nadeel vind ik dat het erg onpersoonlijk is. Het wordt veel gebruikt door grote organisaties. Voor mijzelf als zelfstandig ondernemer met veel persoonlijk contact vind ik het een stap te ver.
d. video.
Dit kan op verschillende manieren. Je vraagt je klant om een korte video in te spreken. Ook kun je tijdens een event met een camera testimonials laten inspreken. Je kunt ook een videoconference met je klant doen, via skype of GoToMeeting. Ook hier is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt aan degene die de testimonial inspreekt.

4. Ik heb (nog) geen klanten voor dit product of deze dienst, training, cursus. Hoe kan ik dan een testimonial krijgen?

Pilot groep voor testimonialJe kunt je product of dienst laten testen door een kleine groep: de pilot groep. Gratis. Of voor een sterk verlaagde prijs. De ervaringen van deze groep gebruik je in de lancering en op je website.
Je kunt ook ervaringen van je klanten met andere producten of diensten van jou gebruiken. Geef duidelijk aan dat het om andere producten, diensten of trainingen gaat.

5. Wanneer vraag ik de testimonial?

Je kunt de testimonial vragen aan het einde van je opdracht, van de training. Doe je echter een langer traject met iemand, dan kun je ook al na 1 of 2 maanden de testimonial vragen.

6. Mag een testimonial anoniem?

Anonieme testimonialNee. Soms zie ik testimonials waarbij alleen de initialen worden weergegeven. Als je klant niet zijn volledige naam bij de post wil, sla hem dan over. Dat is niet de testimonial die je wilt.

7. Moet er een foto bij de testimonial

altijd foto bij testimonial Ja. Er moet een foto bij de testimonial. Over een testimonial zonder foto schreef Jules Taggart vorig jaar: “Testimonials without pictures are like sex without an orgasm. It’s not worth getting your hair messed up.” Spreekt voor zich!

Geldt dit altijd?
Nee natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar die uitzonderingen zijn wel zeldzaam.
Ik denk dat jij geen uitzondering bent en je gewoon een testimonial kunt vragen.
Met foto. En naam!

Het is belangrijk dat je aan je klant duidelijk laat weten wat je met de antwoorden gaat doen.

Ik ben heel benieuwd of jij testimonials vraagt en hoe je dat doet. Je reactie kun je hieronder achterlaten.

Over de schrijver
Reactie plaatsen