Dat is wat mijn klant zei.
Help. Mijn mail is gehackt.
Ze belde me in paniek.
Want ze was al haar mail kwijt.
Van de afgelopen maanden.
Afspraken met klanten.
Werkdocumenten
En email adressen.
Je moet er toch niet aandenken.
Iemand heeft zonder jouw toestemming
in jouw digitale eigendommen zitten snuffelen.
En soms deze zelfs opzettelijk vernield. Of vernietigd.
Opeens zijn al je afspraken met klanten weg.
Fakturen voor je boekhouding. Weg!
Je dierbare digitale foto’s. Weg!
De belangrijkste maatregelen om te voorkomen dat je wordt gehackt zijn:
1. gebruik unieke en veilige wachtwoorden. Gebruik bijvoorbeeld lastpass.
2. zorg dat je software up to date is: het laatste besturingssysteem. Installeer altijd direct de updates van de programma’s die geïnstalleerd zijn. Werk niet met illegale software. Deze software is vaak een bron van malware: software die in de gaten houden wat jij typt en zo wachtwoorden achterhalen.
Ook al neem je deze voorzorgsmaatregelen, ook dan kun je gehackt worden.
Zoals de honderden banken die gehackt zijn.
Of …. de simkaart encryptie code.
Daarom hier een aktieplan.
Beperk de schade na een hack in 10 stappen.
Als je merkt dat je gehackt bent neem dan direct de volgende acties:
1. Wijzig je wachtwoord bij andere accounts. Zeker als je dit wachtwoord vaker gebruikte. Check of je wachtwoorden wel veilig genoeg zijn.
2. Kies voor unieke wachtwoorden. Voor iedere login een ander wachtwoord. Lastpass is een tool die jou hierbij goed kan helpen. De gratis versie helpt jou al om veilige wachtwoorden te genereren. Door het eenvoudige gebruik werkt het sneller (en veiliger) dan het opschrijven.
3. informeer je vrienden over de hack via social media zoals Facebook en Linkedin. Dat ze wellicht berichten of mails krijgen waarin om geld wordt gevraagd. Dat ze daar niet op in moeten gaan. De berichten zijn nu nog in het Engels. Daardoor zijn ze al direct verdacht. Het is een kwestie van tijd dat er Nederlandse berichten opduiken.
4. Zorg dat je zo snel mogelijk je gehackte account terugneemt. Zoek contact met de helpdesk van jouw provider. Vaak is er een speciale pagina te vinden met instructies hoe je je account weer terugkrijgt.
5. stel indien mogelijk “2 stappen verificatie” in. Twee staps verificatie betekent dat voor het inloggen een 2e code nodig is. Een code die je vaak per SMS ontvangt. Of wordt gegenereerd door een speciale tool of authenticator. Het wachtwoord is waardeloos zonder deze unieke code. Twee staps authenticatie kan bij Google voor zowel je gmail als Google Apps voor Zakelijk gebruik account. Maar ook voor Facebook, Dropbox, Evernote, Twitter, Apple, Microsoft. Maar ook Mailchimp, een tool voor emailmarketing kun je voorzien van 2 stappen verificatie. Immers een database met honderden of duizenden email adressen is zeer interessant om te gebruiken voor spam. Zorg dus voor een goed wachtwoord. Ook op een simpele tool zoals een nieuwsbrief systeem.
6. Stel, indien mogelijk, een back up adres in op je mail account. Indien mogelijk koppel je telefoon via SMS aan je telefoon.
7. log jezelf uit op alle apparaten. Ook op je smartphone. Ook op je tablet. Log daarna opnieuw in met gebruik van nieuwe, veilige, unieke wachtwoorden.
8. Check je computer op virussen. Gebruik een actuele virusscanner.
9. Verwijder illegale sofware als je die gebruikt.
10. Schakel een expert in. Je bent niet de enige die dit overkomt. Experts zorgen dat jij snel weer veilig bent met je eigen laptop.
Deze stappen kun je ook toepassen om je accounts en wachtwoorden beter te beveiligen.
Soms wordt niet alleen je mail account gehackt, maar ook je facebook of linkedin. Steeds vaker worden die accounts gebruikt om geld te vragen.
Aan je vrienden.
Voorkom dit door je goed om te gaan met je wachtwoorden.
Deel je wachtwoorden ook niet met anderen.
Vind je dit te ingewikkeld om zelf te doen. Ik help je om je accounts te beveiligen en indien nodig te herstellen.