Winstkansen voor trein
Mensen die in Brussel werken, ervaren de auto steeds vaker als een last. Voor wie in Brussel werkt neemt slechts 40 procent de auto naar het werk en 34 procent de trein. In Brussel is het autogebruik van werknemers sinds 2005 met ruim 4 procent gedaald. In België kiest 64% van de werknemers voor de auto om naar het werk te gaan. Dit zijn cijfers uit een studie over woon-werkverkeer van de Belgische federale overheidsdienst Mobiliteit laat zien dat vooral in stedelijke gebieden het openbaar vervoer in België het goed doet. Brussel is een pendelstad waar pendelaars steeds vaker de trein nemen. Duidelijk is dat vanaf een afstand van dertig kilometer van de hoofdstad (als woonplaats) het treingebruik fors stijgt. Wie verder woont, is eerder geneigd de trein te nemen, in plaats van in de file te staan. De schaduwkant hiervan is dat de auto vooral voor relatief korte afstanden wordt gebruikt.
Vlaanderen en Antwerpen fietsen liever
In Vlaanderen neemt slechts 5% de trein. Vlaanderen doet het dan weer beter wat fietsbeleid betreft: ruim dertien procent neemt daar de fiets als hoofdvervoermiddel. In Brussel is dat maar anderhalve procent. Een andere grote stad in België doet het wel veel beter op dit vlak: in Antwerpen fietst twaalf procent van de werknemers. Maar de onderzoekers wijten dit aan het feit dat die stad vlak is, in tegenstelling tot het glooiende Brussel.
Uit het onderzoek blijkt dat kostenvergoedingen van de werkgever belangrijk zijn bij de keuze van het vervoermiddel naar het werk. Werkgevers kunnen het fietsen stimuleren door ook fiets kilometers te vergoeden. In Nederland heeft de aktie Rij 2 op 5 inmiddels bij ruim 150 bedrijven de werknemers succesvol verleid om vaker de fiets te pakken.
Vraag onze mobiliteitsscan aan om te zien hoe u slimmer kunt reizen en werken.