Vier Manieren Waarop Ondernemers Tijd en Geld Lekken Zonder Het Zelf Te Merken
12 september 2014 

Vier Manieren Waarop Ondernemers Tijd en Geld Lekken Zonder Het Zelf Te Merken

Gehaast vliegen haar vingers over het toetsenbord. Annet veegt een lok uit haar ogen en dan valt haar blik op de volle theemok. Een uur eerder heeft ze die naast haar computer gezet. Waarna ze volop aan de slag ging. En haar thee straal vergat. Ze proeft een slokje. Brrr, bitter! Dan tuurt ze weer naar haar scherm: er is nog zoveel te doen. Waar haalt ze de tijd vandaag om die offerte vandaag af te krijgen?

Veel ondernemers zijn als Annet. De hele dag druk. Zo druk, dat je niet eens de tijd neemt om een kop thee te drinken. Of de koude bittere thee snel naar binnen slokt, om weer snel-snel-snel door te werken. Die klus moet immers af? Tijdgebrek. Het lijkt een chronisch probleem voor ondernemers. Iedereen worstelt. Er zijn altijd klussen over aan het einde van je dag. Het lijkt een chronisch probleem van onze tijd. Toch hoeft dat niet zo te blijven. Het kan ook anders.

Dat klinkt makkelijk. Maar hoe pak je dat dan aan? Hoe krijg je alle tijd? Gewoon: stop met lekken. Lekken? Ja. Het grote probleem van veel ondernemers is dat ze tijd lekken. En niet zo’n klein beetje ook. Het spuit er uit!

1. Leuke dingen doen. Je kent het wel. Die oude vriendin belt je: “Zullen we weer eens gezellig bijpraten? Wat dacht je van aanstaande vrijdag? Kom je lekker bij me lunchen?” Voordat je het weet heb je ‘ja’ gezegd. Je hebt immers geen afspraken in je agenda staan. Maar eigenlijk wilde je vrijdag aan je bedrijf werken. Een artikel schrijven. Je website updaten. Een nieuw contact bellen. Van die dingen die niet echt dringend zijn, maar wel belangrijk. Van die dingen die nu blijven liggen.

2. Je tijd weggeven aan klanten. Je kent het wel. Van die leuke aardige lieve gezellige klanten. Die nog even een extra gesprek met je willen om die presentatie door te spreken. Natuurlijk wel bij hen op kantoor. Zo’n gesprek waarvoor je je reistijd niet in rekening brengt. Maar waar je wel een dagdeel aan kwijt bent.

3. Een verkeerd businessmodel. Je kent het wel. Van die aardige én hardwerkende ondernemers. Die het altijd druk hebben. Maar aan het einde van het jaar nog geen €20.000 omzet hebben gemaakt. Omdat ze hun tijd te goedkoop weggeven. Omdat ze niet worden betaald naar hun talent maar naar hun tijd. Omdat hun tijd veel te laag wordt gewaardeerd. En ze zo nooit laten zien wat ze echt waard zijn. Zo niet kunnen groeien. Omdat hun tijd de beperking is, de grote rem op hun bedrijf.

4. Je eigen mindset. Je kent het wel. Van die aardige ondernemers die graag vrij willen zijn. Overal tijd voor willen hebben. Maar ondertussen geen tijd hebben voor het allerbelangrijkste: je talenten in de wereld zetten met je bedrijf. Omdat ze niet alleen in hun bedrijf, maar ook in hun privé-leven tijd lekken. Omdat ze zich niet bewust zijn van hun lekken. Omdat ze niet weten dat het anders kan.

Nooit meer tijd lekken? Dat klinkt eenvoudig, maar is lastiger dan het lijkt. Het vraagt belangrijke vaardigheden: je eigen prioriteiten stellen. Keuzes maken. ‘Nee’ zeggen en daarmee expliciet ‘ja’ zeggen tegen de dingen die belangrijk voor je zijn. Niet meer tijd lekken? Dat vereist dat je kritisch naar je eigen tijd en lekken gaat kijken.

Misschien klinkt tijd-lekken je dramatisch in de oren? Heb je helemaal geen zin in die saaie time-management dingen. Of denk je dat het betekent dat je nooit meer eens lekker kunt lanterfanten? Dat is niet zo. Slim met je tijd omgaan betekent dat je geen tijd meer argeloos lekt. Maar dat je zelf bewust gaat kiezen waar je je tijd en aandacht aan geeft. Aan het uitwerken van een mooie offerte voor een klant. Of aan een heerlijk kopje verse thee. Doordat je bewust kiest kan je bedrijf groeien. Heb je vervolgens ook de tijd om in het gras te liggen. De keus is aan jou. Maar pas op dat je niet lekt. Niet met je thee, niet met je tijd!

Ja ik ben bij het Lunchwebinar

Dit is een gastblog van Ellen de Lange-Ros van Faxion. Op dinsdag 16 september is Ellen te gast in LunchWebinar.

 

 

Het origineel is HIER gepubliceerd.

Over de schrijver
Reactie plaatsen