Webinar inzetten voor het vinden van goed personeel doe je zo.
01 februari 2017 

Webinar inzetten voor het vinden van goed personeel doe je zo.

Onlangs werd een goede bekende van mij benaderd voor een buitenlandse functie. Het betrof een functie bij een bedrijf in het Midden-Oosten. Zij werd uitgenodigd om een webinar bij te wonen van de oprichter van het bedrijf. Het organiseren van dit webinar bleek een slimme zet!

Een webinar inzetten voor het vinden van goed personeel is een tool die nog maar weinig ondernemers gebruiken.

Ik ben van mening dat het zoeken en vinden van een goede medewerker iets is dat je als ondernemer prima zelf kunt doen. Als je maar weet wat, wanneer en hoe.

In dit blog ga ik aan de hand van een infographic vertellen wat, wanneer en hoe je het webinar het beste in kunt zetten. Zodat je een tool gebuikt die je niet alleen betere kandidaten oplevert, maar ook tijdswinst en minder frustratie.

Veel ondernemers worstelen hiermee, herken je dit?  

  • Te veel verkeerde reacties op je vacature.
  • Te weinig goede reacties op je vacature.
  • Collega-ondernemers die vissen in dezelfde vijver.
  • Vacatures die te lang openstaan omdat je een niet-standaard functie aanbiedt.
  • Aan het einde van het sollicitatiegesprek tot de conclusie komdat dit zonde van je tijd was.

Dit kun je voorkomen als je goed naar de kandidaten-reis kijkt.

De kandidaten-reis kun je het beste vergelijken met de reis die een potentiële klant van jou doorloopt voordat die “JA” zegt. Dit zal ook niet direct na het allereerste contact gebeuren. Je stemt je acties en informatie af op de fase waar de prospect in zit. Dit zie je ook terug bij de kandidaten-reis.

Kandidaten-reis

webinar-inzetten-bij-kandidaten-reis-1

Hé dat is interessant!

Kandidaten komen er via verschillende wegen en mensen achter dat jij een vacature hebt. Ze worden getipt via familie, vrienden, het netwerk, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en de bekende vacaturesites. En dit jaar heeft Hubspot als proef Snapchat ingezet om net afgestudeerden te bereiken.

Op onderzoek uit

Na de tip gaat de kandidaat op onderzoek uit. Hij of zij wil antwoord op een aantal vragen:

sollicitant-kijkt-naar-meer-zaken-1
Wat dan vaak gedacht wordt:

Een kandidaat kijkt eerst naar het salaris, dan naar de voordelen en de locatie. Ziet dit er goed uit, dan gaat hij of zij solliciteren”.

Overwegen

Maar hiermee verleid je geen top kandidaten. De uitdaging zit ergens anders. Want wat gebeurt er op het moment dat de kandidaat nadenkt over haar/zijn behoeftes?  De kandidaat struint het Internet af. Hij of zij wil bijvoorbeeld antwoord op de vraag “welke waarde jullie bedrijf levert aan de klanten.”. Maar ook gaat de kandidaat op zoek naar verhalen van medewerkers, verhalen over hoe een dag op het kantoor eruitziet. Over events die jullie met de medewerkers hebben gedaan. En wat dacht je van de site van Glassdoor? Hier kan de kandidaat lezen over de reviews van sollicitanten die in het verleden bij jullie hebben gesolliciteerd. Kortom de kandidaat gaat op zoek naar informatie die helpt bij het bepalen of de vacature een goede volgende stap is in de carrière.

webinar-inzetten-voor-vinden-van-goed-personeel-doe-je-zo-1

Ja, ik wil…of toch niet?

Dit is het moment om het webinar in te zetten (en bijna niemand doet het). Hiermee sluit je aan bij de behoefte van de kandidaten. Jullie kunnen nu live met elkaar in contact komen. De uitkomst is dat de kandidaat nu nog beter kan checken of jullie een goede match zijn. En voor jou zitten er ook een aantal voordelen aan, daarover zo meer…

Waar gebeurd

Die bekende van mij had dus het webinar bijgewoond. De oprichter was oprecht en authentiek.  Er was geen sprake van een verkoopverhaal. Hierdoor kwam zij erachter dat het geen match “made in heaven” zou worden. Dankzij dit webinar werden haar twijfels weggenomen. Het bedrijf paste niet bij haar visie over relatiebeheer. Het was te veel gericht op harde sales, te weinig op het leveren van toegevoegde waarde.

Wat is daarop je antwoord?

Uit ervaringen blijkt dat de kandidaten na het webinar vaak direct gaan reageren. Voelt het goed, dan zal de kandidaat reageren. Per brief of video met het cv.

Slim

Door het inzetten van een webinar kan de kandidaat nu een nog betere afweging maken. En wat dacht je van de voordelen voor jou als ondernemer:

  • Je aanbod van betere kandidaten neemt toe
  • Tijdswinst: je bereikt in weinig tijd, veel potentiële kandidaten.
  • Meetbaar resultaat: hoeveel deelnemers had je. En wie van de deelnemers aan het webinar hebben gesolliciteerd.
  • Je beschikt over een extra kanaal en werkt onverwachte effecten in de hand. Wie weet tipt die ene deelnemer die zich niet aangesproken voelt, wel iemand binnen zijn eigen netwerk.
  • Je creëert een extra gelegenheid om je te presenteren aan de buitenwereld.

potentiele-drempels-1

Potentiële drempels

Presentatie

Het houden van een presentatie iets is waar ondernemers tegen opzien. En dat begrijp ik. Ik las net de oplossing die Richard Brandson hiervoor heeft gevonden. Hij maakt er een vraag en antwoord spel van. Doe net als Richard, maak het jezelf gemakkelijk. Maak een format dat bij jou past. Bijvoorbeeld door je presentatie vooraf op te nemen, maar live je vraag en antwoord sessie te houden.

Tijdsaspect.

Een webinar organiseren kan veel tijd kosten als je er onvoorbereid aan begint. Een gestructureerde aanpak helpt om je webinar snel en vakkundig te organiseren. Mijn advies is om hier vooral niet zelf het wiel uit te gaan vinden. Schakel deskundigheid in.

Alleen voor MKB-ondernemers

Groeien doe je onder andere met gekwalificeerde medewerkers. Medewerkers die bewust kiezen voor jouw bedrijf. Alleen hoe vind je goede medewerkers, zonder dat je een eigen P&O afdeling hoeft op te zetten? Zonder dat je keer op keer weer uitzendbureaus, detacheerders, werving en selectiebureaus inschakelt. Iedere keer als je een vacature hebt ben je het wiel opnieuw aan het uitvinden. En dat is logisch want je doet het niet iedere dag.

Wil jij ook leren:

  • hoe je kunt groeien bij het vinden en aannemen van gekwalificeerde medewerkers?
  • hoe het inzetten van een webinar je hierbij helpt?
  • hoe je je medewerkers meer kunt inzetten bij het vinden en selecteren van hun toekomstige collega?
  • hoe je rust in je hoofd krijgt omdat je dit slim doet?

Doe dan mee aan mijn gratis online training op dinsdag 21 februari 2017.

In deze training leer je onder meer:

  • De 3 belangrijkste denkfouten herkennen die ervoor zorgen dat je nu veel minder goede kandidaten krijgt.
  • Waarom je beter geen tijd kunt steken in het toepassen van technieken die hun beste tijd hebben gehad.
  • Een simpele handeling die ervoor zorgt dat je veel deelnemers voor je selectie-webinar krijgt.
  • Een belangrijk principe uit de filosofie toepassen, waardoor je bruikbare antwoorden krijgt van de sollicitant tijdens sollicitatiegesprekken.
  • Waarom grote bedrijven wel het proces uitbesteden, maar waarom je dat vooral niet moet doen bij je eigen bedrijf. Daar zit juist jouw onderscheidend vermogen.

Gastblog van Anneke Post van http://sprankelend.biz

Anneke

Over de schrijver
Reactie plaatsen