Webinar deelnemen: wat heb ik nodig?
26 februari 2015 

Webinar deelnemen: wat heb ik nodig?

Je wilt aan een webinar deelnemen. Daar heb je het volgende voor nodig:

  1. computer, laptop (met geluidskaart) zorg dat je systeemsoftware is bijgewerkt!
  2. of een tablet of smartphone (iPad, iPhone of Android);
  3. een rustige plek;
  4. stabiel internet via wifi, of beter nog bekabeld;
  5. goede headset;
  6. pen en papier om aantekeningen te maken;
  7. water, zodat je tussendoor niet weg hoeft.


Een microfoon en webcam zijn voor webinar deelnemen niet nodig.
Indien je (gast)spreker bent is een microfoon meestal wel nodig.

Voorbereiding van deelnemen aan webinar:

Ik organiseer mijn webinars meestal met GoToWebinar.
Alleen de deelnemer heeft een account nodig. Jij kunt dus deelnemen zonder GoToWebinar account!
Het is wel handig om vooraf je computer en internet te testen. Dit voorkomt verrassingen.

Kopieer de informatie die je na aanmelding hebt ontvangen naar je agenda.
Zo heb je alle info bij de hand op het tijdstip van het webinar.
Soms moet je de webinar informatie handmatig kopieren, maar het kan steeds vaker met een knop vanaf de pagina na aanmelding in je agenda worden geplaatst.

Voorbereiding deelnemen aan webinar via computer of laptop

Test vooraf je computer via “Citrix Test Your GoToWebinar Connection“.
Test je internet vooraf via speedtest
Mocht je internet erg traag of instabiel zijn, dan kun je bij audio kiezen voor Telephone.
Je belt dan in via een normaal tarief vast telefoonnummer (020, 070 of 010).
Hier lees je meer over het voorkomen van geluidsproblemen in webinars.

Voorbereiding deelnemen aan webinar via smartphone of tablet

Download vooraf de App op je smartphone of tablet uit de iTunes of google play store.
Je komt in het webinar terecht door op de link te klikken die in de uitnodigingsmail staat.

Deelname webinar

Deelnemen aan het webinar is eenvoudig als je de voorbereiding goed hebt gedaan.
Ga ca 15 minuten voor het aanvangstijdstip van het webinar,
naar een rustige plek.
Start je computer opnieuw op.
Log in op het webinar.
Het eenvoudigste is om dit te doen via de link die je hebt gekregen na aanmelding.
Vaak krijg je een uur voor het webinar ook nog een herinneringsmail.
Klik op de link en je bent ingelogd.
Of ga naar http://joingotowebinar.com en vul het webinar ID in.
Zo ben je zeker van je plaats.
Want ook een webinar kan vol zitten.
Je krijgt als deelnemer dan een melding.
En kunt niet meer de digitale zaal in.
Totdat iemand de zaal heeft verlaten.

Opname webinar

Na het webinar ontvang je vaak een mail met de link naar de opname.
Wacht niet te lang met het bekijken van de opname.
Want vaak is de opname slechts beperkt online beschikbaar.

Ik ben benieuwd hoe jij zorgt dat je op tijd bent ingelogd voor het webinar.

Wil je zelf een webinar organiseren?
Download mijn Gratis E-boeken over webinars.
Test Gratis 30 dagen GoToWebinar met Gratis Waardevolle Tips en een Super Deal aanbod!

Over de schrijver
Reactie plaatsen