Je kunt er gewoon niet omheen: Webinars zijn een “must” vandaag de dag in de toolbox voor iedere ondernemer. Maar welk webinar format kies je als ondernemer?
Webinars zijn geschikt voor iedere ondernemer. Ook als je nog niet helemaal klaar bent om met webinars te starten vind je veel informatie die je helpt na te denken over je webinar:
- webinar format: welke webinar formats zijn er?
- welk webinar format past bij mij?
- ga ik webinars gratis of betaald aanbieden?
- wat zijn de kosten en opbrengsten van webinars
- waarom je niet om webinars heen kunt!
Het kiezen van je Webinar Format
Denk bij Format, aan “de manier waarop je het webinar presenteert”. Niet “de technische software of apparatuur om het op te zetten.” Dat deel komt pas later. Als je klaar bent om te starten!
Met Webinar Format bedoelen we de webinar stijl
Voel je je het meest comfortabel met een boeiende en directe interactie met anderen om je heen?
- Vind je het prettiger om een presentatie te doen met een uitgeschreven tekst. En als je klaar bent het podium te verlaten zonder interactie met het publiek. Dan voel je je waarschijnlijk het meest comfortabel met een Presentatie webinar.
- Of voel je je comfortabeler wanneer de focus is gericht op iemand anders dan jou? Het Interview Webinar is dan waarschijnlijk het beste format..
- Een live Q&A webinar (Vraag en Antwoord webinar) is waar jij je dan helemaal prettig bij voelt en goed presteert.
Is jouw grootste troef je netwerk van experts en autoriteiten op jouw vakgebied?
Dan heb je geluk! Je kunt uit twee populaire opties kiezen:
- Panel webinar: Coördineren en het hosten van een Panel met experts. Jij introduceert het onderwerp en de gasten. Vervolgens kan het publiek de vragen aan deskundigen stellen.
- Congres webinar: Coördineren en het hosten van een online Congres (Summit), met deskundige gasten die hun eigen mini webinars presenteren, allemaal over het gekozen onderwerp.
De keuze van je webinar format heeft ook invloed op de webinar software die je gaat gebruiken. Sommige webinar software is zeer geschikt voor een Q&A webinar, maar is ongeschikt voor een Panel Webinar.
Wil je weten welke software voor jou het meest geschikt is? Boek een Virtueel bakkie met mij!
In 3 stappen de webinar stijl / webinar format kiezen die bij jou past!
Grote kans dat je nu al aan hebt bedacht dat een bepaald webinar format beter bij je past dan de andere formats. Voordat je echter een keuze maakt is het goed om het webinar proces verder te onderzoeken.
De volgende onderdelen zijn belangrijk bij het kiezen van je format:
- De moeilijkheidsgraads van het format – De simpele waarheid is dat sommige formats gemakkelijker zijn dan andere.
- Jouw eigen niveau van vaardigheid op verschillende gebieden:
- Spreken in het openbaar
- Interviewen
- Software of technische platform ervaring
- Elk format werkt! Belangrijk voor jouw keuze is om te achterhalen welk format werkt met jouw specifieke doelgroep en jouw abonneelijst!
Als je op het punt bent beland dat een webinar onderdeel dient te zijn van je promotie en salesfunnel, maar de gedachte aan een webinar je angstig maakt, bedenk dan dat precies weten wat je aan het doen bent en hoe je het moet doen al het halve werk is.
De andere helft is ervaring! En je kunt het alleen onder de knie krijgen door het te doen. En gebruik te maken van alle kennis en vaardigheden van een expert om jou te helpen.
Weten wat je doet, en waarom, werkt heel kalmerend. Zo blijf je je zenuwen de baas!
Dus laten we de 5 zeer populaire en succesvolle webinar formats beter bekijken en ze verder ontdekken.
5 Top webinar formats
Hier volgt een kort overzicht van de top vijf webinar formaten – en waarom ze werken
- Presentatie Stijl webinar format
Deelnemers interactie: optioneel kun je interactie via polls, chat en hand opsteken toestaan.
Presentatie moeilijkheidsgraad: Beginner
Waarom je lijst hiervan houdt: een webinar presentatie is ideaal voor het verstrekken van instructie en training naar uw abonnees, met name bij onderwerpen die beter visueel worden gepresenteerd (bijvoorbeeld “Hoe start ik met Affiliate Marketing”.
Deelnemers waarderen het als je een .PDF werkboek of “how to “gids beschikbaar stelt die ze op elk gewenst moment kunnen raadplegen. Dit als onderdeel van je webinar of als een optionele upsell.
Waarom jij ervan houdt: als je nerveus bent voor live-interactie of een webinar organiseren nieuw voor je is dan kun je met de presentatie stijl je webinar vooraf creëren in een omgeving zonder druk en 100% gecontroleerd door jou. Hiermee kun je comfortabel groeien met het format op zowel technisch en psychologisch niveau. Bovendien kun je profiteren van het principe van exclusiviteit: het webinar is alleen beschikbaar voor een beperkt aantal registranten!
- Interview webinar format:
Deelnemers interactie: optioneel interactie via chat en hand op steken toestaan. Of niet.
Presentatie moeilijkheidsgraad: Beginner – Gemiddeld
Waarom je lijst hiervan houdt: een niche-expert die zijn geheimen deelt is een zeer aantrekkelijk lokmiddel voor leden van die niche. Misschien weten ze nog niet wie jij bent, maar jouw bekende expert gast is een verleiding die ze niet kunnen weerstaan!
Waarom jij ervan houdt: als je erg zenuwachtig bent over het hosten van een webinar, kan het 1 op 1 praten met een ervaren gastspreker en expert je helpen om de zenuwen te bedwingen. Zeker als de expert iemand is waarbij je je comfortabel voelt zoals je coach of een expert waar je reeds een bestaande relatie mee hebt. De gast staat in de spotlight en deelt de verantwoordelijkheid van het maken van de “verkoop” (als er een aanbod is)
- Vraag en Antwoord webinar Format:
Deelnemers interactie: zeer veel interactie via chat
Presentatie moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Waarom je lijst hiervan houdt: Ze krijgen de kans om jou of hun favoriete expert hun meest prangende vragen te stellen. En direct antwoord tips en oplossingen te ontvangen.
Waarom jij ervan houdt: je krijgt de kans om direct te ontdekken wat de deelnemers het meest dwars zit. Dit kun je weer gebruiken om nieuwe producten te creëren. Als jezelf de vragen beantwoord dan krijg je een unieke kans om jouw kennis en vaardigheden te laten zien waarmee je loyaliteit creëert.
- Panel webinar Format:
Deelnemers interactie: optioneel. Je kunt ervoor kiezen om vragen via polls aan de deelnemers te stellen. Of ook gebruik te maken van de chat zodat ze vragen kunnen stellen aan de gastsprekers. Het vragen stellen via de chat kun je in specifieke periodes toestaan of gedurende de gehele presentatie.
Presentatie moeilijkheidsgraad: gemiddeld – Expert
Waarom je lijst hiervan houdt: meer experts aanwezig betekent meer hulp met hun specifieke vraag. Dit alles gepresenteerd in een gerichte, zeer effectief online format.
Waarom jij ervan houdt: Nogmaals, je expert gastsprekers staan in de spotlight. Jij kunt achterover leunen en aantekeningen maken en ideeën opdoen voor nieuwe producten.
- Event / Congres webinar format:
Deelnemers interactie: Optioneel. Ook hier kunt je ervoor kiezen om geen publieksvragen of interactie mogelijk te maken, alleen maar presentatie van de gasten. Of gebruik maken van polls om een beter beeld te krijgen van de deelnemers. En via de chat vragen te laten stellen.
Presentatie moeilijkheidsgraad: Expert. Indien je het als een live webinar uitzendt dan vraagt dit meer technische vaardigheid
Waarom je lijst hiervan houdt: Het real-time gevoel van interactie met top experts geeft een opwinding en maximaal voordeel. Ze kunnen het live bijwonen vanuit hun eigen kamer zonder reiskosten en zonder tijd te verliezen.
Waarom jij ervan houdt: Het hosten van een succesvol event / congres webinar laat jouw vaardigheden zien maar geeft ook jouw naamsbekendheid en expert status een enorme boost. Je kunt opnamen hergebruiken, ze verkopen tegen een hogere prijs. Je kunt nu ook sterke Joint Venture partners (JV-partners) aantrekken en zo affiliate verkopen realiseren. Ook groeit je email lijst door de promotie inspanningen van je gasten en experts.
Webinar moeilijkheidsgraad
Voor de duidelijkheid: De moeilijkheidsgraad heeft vaak niets te maken met jouw interview vaardigheid of het gemak van spreken in het openbaar. Bijvoorbeeld in het geval van het hosten van een live Event / Congres webinar: het proces zelf vereist veel meer stappen, componenten en coördinatie dan een eenvoudig, een-persoons interview webinar. Echter als je in staat bent om een Event Webinar te organiseren zal je beloning en waardering ook significant hoger zijn.
Een goede vuistregelis: hoe hoger de prijs is van het aanbod dat je doet in je webinar, hoe geavanceerder het webinar format.
Bijvoorbeeld, als je je webinar gebruikt om indirect je één-op-één, slechts 10 plekken beschikbare, coaching-pakket van € 2997 te promoten is het Event / Congres Webinar format de ideale manier en veel toegevoegde waarde te geven. Het Event webinar laat zien dat je gemakkelijk verbind en netwerkt met de grote namen in jouw expertise.
Begin je net, dan is het interviewen van je coach of een andere expert uit jouw niche een goede start. Je gastspreker kan de webinar opname gebruiken als een bonus voor zijn lijst
Gratis webinar of een betaald webinar?
Veel webinars worden gratis gegeven. Een gratis webinar is een geweldige manier om hoogwaardige content te leveren aan je lijst, terwijl op hetzelfde moment je lijst ook enorm groeit. Een gratis webinar is ook een goede mogelijkheid voor de lancering van een nieuw product of dienst door:
- te laten zien waarom ze behoefte hebben aan JOUW dienst!
- aan te tonen waarom alleen JIJ de beste bent om dit te leveren.
Dit type van gratis webinar sluit je altijd af met ten minste één oproep tot actie (call to action). Dit kan ook een uitnodiging zijn om nader kennis te maken met jouw expertise in een gratis telefonisch consult van een 20 of 30 minuten. Vaak een strategie gesprek genoemd.
Je betaalde webinar is een informatie product op zichzelf. Het spannende van dit type informatie product: Het wordt ter plekke, real time, gecreëerd en heb je vaak slechts beperkte controle over de inhoud, als je interactie hebt met de gastsprekers en de deelnemers. Indien goed gepresenteerd en begeleid met de juiste vaardigheid dan beantwoordt een dergelijk webinar echt de diepgewortelde vragen van je doelgroep en wordt een zeer waardevol product die je reputatie op de best mogelijke manier verbeterd.
Hoe ga je het doen?
Live Webinar: Real-time “als het gebeurt” webinar. Samen met experts en gastsprekers op het virtuele podium en je deelnemers in de online “zaal”.
On demand Webinar: een vooraf opgenomen webinar. De klant krijgt direct toegang tot het webinar, vaak na het invoeren van emailadres.
Automated webinar / everwebinar: vooraf opgenomen webinar. Kan ook een opname van een eerder live webinar zijn. Bij aanmelding is er keuze uit een of meer dagen en tijdstippen. Op gekozen tijdstip begint het webinar automatisch door het uitzenden van de opname. Eventueel inclusief chats en deelnemerslijsten.
Hybride webinar: een combinatie van live webinar met on demand / automated webinar. Toepassingen zijn om de video opname van je beste webinar te combineren met een live introductie en live afsluiten. Door het live aanwezig zijn kun je goed connectie maken met de deelnemers.
Waarom je je niet kunt veroorloven om GEEN webinar host te zijn!
Er is geen enkel andere online mogelijkheid die zo veel biedt:
- in een webinar maak je real-time verbinding met je deelnemers;
- met een webinar voeg je extra dimensies toe aan de presentatie: auditief en visueel;
- een webinar laat jouw lijst groeien;
- je kunt bestaande content eenvoudig hergebruiken;
- webinars voegen een extra mogelijkheid toe om je producten en diensten te promoten;
- de webinar opnames kun je als nieuw product aanbieden;
- een webinar laat je vaardigheid zien en vormt een goede basis voor je expert status.
- een webinar is aantrekkelijk voor experts: als gast spreker, als panel lid of als spreker bij een congres webinar.
- een webinar maakt direct contact via de chat mogelijk met expert sprekers die normaal moeilijk benaderbaar zijn;
- webinar deelnemers worden loyaal en dat stimuleert herhalingsaankopen;
- door webinars word je aantrekkelijk als samenwerkingspartner en affiliate partner.
Er is een webinar voor elke presentator – net zoals er een webinar is voor ieder type publiek! Je kunt het webinar format namelijk altijd aanpassen aan jouw individuele vaardigheden, stijl en voorkeuren.
Wil jij starten met webinars in je sales funnel?
Bestel mijn boek “50 Expert Tips voor Converterende Webinars”