Het Webinar 10 stappen plan
09 september 2013 
in Event

Het Webinar 10 stappen plan

LOGO Webinar-Experts stacked

Gefeliciteerd!

Je bent toegevoegd aan de gastenlijst voor mijn webinars (voorheen Lunchwebinar)
Hieronder vind je alle info voor gastsprekers in mijn webinar.
Ik heb ook een aparte blog geschreven: help ik ben gevraagd als gastspreker in een webinar.
Lees het op je gemak. Sla deze pagina op in favorieten, of bladwijzers. Dan kun je het later gemakkelijker terugvinden.

Stap 1: Virtueel bakkie koffie / thee

De eerste kennismaking hebben we gehad als je hier bent ;-). Betekent ook dat het gebruik van GoToWebinar is gelukt. 

Stap 2: Datum LunchWebinar

Boek via https://www.timetrade.com/book/S1296  jouw definitieve datum voor het webinar. Staat ie gelijk bij jou en mij in de agenda :-)

Stap 3: Mijn 10 tips om je Webinar tot een succes te maken:

  1. kies een pakkend onderwerp en bedenk 5-10 leerpunten / take aways voor de deelnemer. speel in op zijn angsten met de titel. 3 stappen, geheimen doet het altijd goed.
  2. breng het webinar tijdig onder de aandacht van je eigen mailinglijst, FB, twitter en LI. Ik doe het ook via mijn mailinglijst en social media.
  3. Doe iets extra: Bijvoorbeeld een worksheet, checklist, “werkboek” toezenden na aanmelden.  Dit verhoogt de inschrijvingen en deelname.
  4. Plan het LW rondom een lancering van bij voorkeur een concreet product of (online) dienst.
  5. Zorg dat je een duidelijke call to action hebt in de presentatie.
  6. een heel speciale prijs voor LW deelnemers
  7. een extra bonus voor LW live deelnemers die kopen, bijv. eerste 3 -5 of 8 die kopen een extra online training, extra scan, persoonlijk advies en ken hier een waarde aan toe.
  8. de speciale prijs kan in 3 delen worden gesplitst:
    • extra bonus voor live deelnemers en eerste 1-3-5-X kopers geldig tot dinsdag 14.00
    • bonus geldig tot dinsdagavond 23.59 ur
    • bonus / prijs geldig tot woensdag avond 23.59 uur. 
  9. En dat je ook een landingspagina met een speciale prijs voor het webinar aanbod gereed hebt staan, met online afreken mogelijkheid.
  10. Je ontvangt als gastspreker de e-mail adressen van de aanmelders. Na het LunchWebinar stuur ik een follow up mail zodra de video online staat.  Daarnaast stuur ik een follow up mail op woensdag om 20.00 uur dat het aanbod over 3 uur afloopt.
Ik denk graag met je mee over bovenstaande tijdens onze kennismaking.
NB. Ik ben een membership site aan het ontwikkelen. Daar komen alle opnamen van LunchWebinar te staan. Een datum gebonden event of 6 maanden programma is minder geschikt voor een doorlopend aanbod. Dit idee van membersite is “in progress”.

Stap 4: Aanleveren foto en tekst voor Aanmeldpagina Webinar

Je aanmeldpagina maak ik met https://webinarexperts.nl/leadpages
De opname van het lunchwebinar komt op webinarexperts.nl te staan!
Voor het maken van de aanmeldpagina ontvang ik graag:
  1. je portretfoto;
  2. webinar titel (werktitel, mag je nog aanpassen);
  3. 5 tot 10 leerpunten / take-aways (mag je later nog aanpassen);
  4. een korte biografie van je voor onder je foto;
  5. omvang van je nieuwsbrieflijst en social network. Ik merk dat via de nieuwsbrieven de meeste aanmeldingen komen voor het lunchwebinar..
Dit omdat ik ervaren heb dat er een grote spin off is tussen de gasten onderling. Daarom start ik al vroeg met aankondiging en stel ik de registratie ook al vroeg open.
De kracht van webinars met een goede presentatie met daarin een aantrekkelijk, kort beschikbaar, aanbod inclusief een salespagina en direct online afrekenen is de afgelopen weken weer aangetoond. Harry Stoffelen heeft binnen 1 uur een conversie van 20% gerealiseerd.

Stap 5: Een gastblog ruim voor jouw gastoptreden.

Om je gastoptreden in lunchwebinar goed onder de aandacht te brengen ontvang ik graag van jou een blog. Zo worden mijn fans al bekend met jou, je producten en je kennis. Een blog die uitnodigt naar meer kennis van jou in het lunchwebinar. Lever dit svp uiterlijk 6 weken voor je lunchwebinar aan.

De blog is bijvoorkeur SEO geoptimaliseerd :-). Dat kun je zelf doen in WordPress met Yoast plugin. Als je de tekst op je eigen website plaatst, vermeld dan dat de originele tekst geplaatst is op webinarexperts.nl met de specifieke link naar jouw blog op slimmer ondernemen. Google vindt het prettig om bij dubbele content de link aangereikt te krijgen. Ik vermeld in de blog dat jij de auteur bent. En plaats een link naar jouw site.

Stap 6: Recensie van jouw producten en affiliate

Als je een online product of dienst hebt, vind ik het super tof als je me een “exemplaar” toestuurt na het boeken van je lunchwebinar datum. Dan kan ik me verdiepen in je product en zal ik een recensie op mijn site plaatsen. Hiervoor werk ik samen met mijn VA. Het product wordt alleen door mijn VA en mij gebruikt ten behoeve van de recensie.
Ik werk op basis van een affiliate vergoeding. Voor online producten hanteer ik een affiliate vergoeding van 50%.
Dit is afhankelijk van de prijsstelling van je product. Zo heb ik ook beleg op mijn webinar-brood :-)

Stap 7: Promotie webinar

Graag ontvang ik je twitternaam en 5 berichten die ik zal gebruiken voor de promotie op twitter, FB en LI.
Hashtags die ik gebruik zijn: #webinar #onlineseminar #training #zzp #mkb naast specifieke woorden die bij jouw presentatie passen.
Zo kunnen we elkaar op social media versterken.

Ik verwacht van jou dat je

  1. op je eigen site een blog plaatst en linkt naar webinarexperts.nl. Ik kan ook een gastblog aanleveren.
  2. in je eigen nieuwsbrief  aandacht besteed als je gastblog geplaatst is
  3. in je eigen nieuwsbrief de week voor je optreden duidelijk vermeld dat je te gast bent in lunchwebinar.nl
  4. via social media jouw gastoptreden onder de aandacht brengt
  5. de replay onder de aandacht brengt.

De aanmeldlink ontvang je ruim op tijd.

Laat je mij je communicatie schema weten? dan kan ik hierop inspelen en Mijn Virtuele Team RT’s laten doen!

Stap 8: Jouw presentatie

Je webinar presentatie wijkt op een aantal punten af van een gewone presentatie. Stuur mij je concept presentatie. Je ontvangt dan concrete tips op je presentatie. Tijdens het webinar deel je jouw scherm. Je doet dus zelf de powerpoint bedienen.

De belangrijkste zijn:

  1. Gebruik foto’s. Veel foto’s. Beeldvullend.
  2. Neem persoonlijke ervaringen op. Laat je worstelingen zien. Toon dat je kwetsbaar bent. Dat je ook fouten maakt.
  3. Deel persoonlijke successen: laat zien dat je succesvol bent
  4. Weinig tekst. Geen bulletpoints.
  5. Veel sheets. Als je toch tekst hebt: verdeel het over meerdere sheets.
  6. Bouw minimaal 2 polls in. Dat is een vraag met maximaal 5 mogelijke antwoorden.  Hierdoor is er interactie met het publiek. De antwoorden geven vaak ook veel informatie over de deelnemers.
  7. Na je presentatie is er ruimte voor Q&A. Ik lees de vragen voor.

Stap 9: Het webinar

Het is zover! Webinar! Vandaag 20.30 uur gaan we live!
Je stuurt mij de meest recente presentatie. En de vragen voor de poll. Meerdere malen bleek het heel handig dat ik de presentatie had. Zo kon het webinar gewoon doorgaan.
Je ontvangt van mij op deze dag de link voor het webinar. Het is een unieke link voor jou. Want je bent panellist en hebt meer mogelijkheden dan een deelnemer.

Op de dag van het webinar starten we een half uur voor de uitzendtijd. In dit half uur

  1. testen we de techniek, het geluid, het schermdelen en de webcam;
  2. worden eventueel laatste kleine aanpassingen aan de presentatie gedaan;
  3. testen we de salespagina en de aanmeldlink
  4. zorg je dat je voldoende drinken klaar hebt staan: koffie, thee, water. Wellicht een whiskey als je het heel spannend vindt :-)
  5. laptop op de stroom is aangesloten
  6. je telefoon stil staat
  7. al je pop-ups uit staan voor skype, email, berichten, virusscanner etc.

Ik lees de vragen en stel de zinvolle aan jou. We gaan door zolang er vragen zijn. Want vragen stellen is vaak een koop signaal.

Stap 10: Evaluatie en testimonial

Aansluitend aan het webinar doen we een korte evaluatie.

Terwijl de eerste aanmeldingen binnenkomen. Dat gebeurt namelijk regelmatig!

We ronden af met het invullen van onderstaande vragen. Deze gebruik ik als input voor de testimonial op mijn website. Eerst zien hoe ik dit doe? Kijk op https://webinarexperts.nl/testimonials/

  1. Wat was de scepsis of belemmering die je bijna tegengehouden heeft om als gastspreker in mijn webinar deel te nemen?
  2. Wat heeft het webinar je opgeleverd ?
  3. Hoe heb je mijn begeleiding ervaren ?
  4. Welke specifieke eigenschap vond je het beste aan mijn begeleiding bij het webinar ?
  5. Zou je mijn webinar support aanbevelen aan andere ondernemers ? waarom ? wil je mij introduceren bij een van je collega ondernemers?
  6. Waar ben je mij specifiek dankbaar voor ?
  7. Welke tip heb je voor mij?
  8. Welke waarde geef je mijn begeleiding in de voorbereiding en tijdens het webinar?
  9. Welk punt geef je mij (2-4-6-8-10)

Social Media

Er is een speciale FB groep Webinar voor mijn gastsprekers. Deze groep is om alle Webinar sprekers te helpen in de voorbereiding, en het delen van successen.
Voorzover we op FB, LI en twitter nog niet “connected” zijn onderstaand de links :-)
Ik zal je dan ook uitnodigen voor de exclusieve besloten Webinar FB groep.
Ik hoor graag van je.
En kijk er naar uit om jou in mijn webinar “aan tafel” te hebben!
Oh ja, deze pagina is met een wachtwoord beveiligd. Zodat niet iedereen zomaar een lunchwebinar kan inplannen.
Ken je iemand die past in mijn webinar formule? Laat hem of haar een mail sturen naar team@webinar-experts.nl
Dan zorgt mijn team dat er een afspraak wordt ingepland voor een virtueel bakkie.
Groet,
Robert
WebinarCoach
(c) 2016 webinarexperts.nl
Over de schrijver
Reactie plaatsen