Webinars worden steeds vaker georganiseerd.
Vooral zelfstandige ondernemers organiseren sinds januari 2014 veel webinars.
Zelf organiseer ik iedere week lunchwebinar,
Hapklare kennisbrokken voor ondernemers, door ondernemende experts.
Wellicht heb jij aan een van mijn lunchwebinars deelgenomen
en wil je er nu zelf een webinar organiseren.
En vraag je je af: “wat heb ik nodig om een webinar te organiseren?”
Een webinar organiseren vraagt om:
- hardware en software;
- (een beetje) technische kennis van de hardware en software;
- Jouw kennis op jouw vakgebied;
- kennis om je webinar presentatie goed op te bouwen:
- een verkoop webinar bouw je anders op dan een trainingswebinar.
- webinar software;
Ik gebruik zelf GoToWebinar van Citrix en WebinarJam
GoToWebinar is een zeer stabiele webinar oplossing die al ruim 10 jaar bestaat.
Webinarjam.nl is in 2014 op de markt gekomen. Deze tool staat nog in de kinderschoenen. Door zijn scherpe prijsstelling, het gebruik van youtube en de marketing mogelijkheden is webinarjam in 3 maanden meer dan 10.000 keer verkocht. Waarvan al meer dan 100 keer in Nederland.
- een laptop of computer;
Dit kan een Windows of een Apple computer zijn. Belangrijk: zorg dat het besturingssysteem van je laptop / computer is bijgewerkt met de laatste versie.
- een goede, externe microfoon;
Ik gebruik hiervoor de blue snowball waarover ik al eerder een blog schreef.
- een headset;
- een back up voor het geluid: naast audio via de computer ook een telefoon conference nummer als back-up
Door een headset te gebruiken voorkom je dat het geluid gaat rondzingen. Ik gebruik hier de standaard oortjes van mijn iphone voor.
- een tweede scherm, of een extra laptop, computer, tablet of smartphone;
Het is handig als je een tweede scherm hebt. Om als extra organizer of als extra deelnemer mee te kijken.
- optioneel: webcam
- optioneel: soft box lampenset
Je kunt de webcam gebruiken tijdens de introductie, tijdens het hele webinar of tijdens de vragenronde. Door het gebruik van de webcam kan de deelnemer jou zien. Dit schept een band. Ook wordt je daardoor makkelijker herkent. Zelf gebruik ik de webcam tijdens het lunchwebinar alleen bij de introductie en bij de Q&A. Zo kunnen de deelnemers zich tijdens het webinar volledig richten op de presentatie.
En last but not least:
- een goede internetverbinding
Tijdens de online webinar training die ik geef heb ik bij veel cursisten gemerkt dat ze geen stabiele internet verbinding hebben. Ga je zelf een webinar organiseren dan is dat wel belangrijk om je webinar goed te kunnen uitzenden. Een bekabelde verbinding heeft dan ook de voorkeur. Ook dient je verbinding voldoende snel te zijn. Tijdens de webinar training testen we deze technische zaken. Zodat jouw webinar zonder problemen verloopt.
Verder ga ik ervan uit dat je:
- een website hebt;
- gebruik maakt van een Email Service Provider (ESP) voor het versturen van je nieuwsbrief. Veel gebruikte ESP’s zijn Mailchimp en Autorespond;
- een shoppingcart (zoals bij Autorespond) met automatisch factureren mag niet ontbreken als je je webinar inzet voor verkoop.
Ik adviseer mijn klanten die webinars organiseren ook altijd de volgende tools te gebruiken:
- Leadpage. Lees mijn blog “Welk Leadpage abonnement is de beste keuze?“;
- Vimeo. Lees mijn blog “Webinar als Video publiceren“.
Leadpage en Vimeo zijn voor online ondernemen en online marketing onmisbaar. Ook zonder webinars helpen deze tools je met slimmer ondernemen.